Figueres a Escena aposta per l’accessibilitat en els seus equipaments

25/03/2024

 

En un auge continuat de compromís i dedicació, l’Ajuntament de Figueres intensifica els seus esforços per garantir l'accessibilitat i la inclusió en els equipaments escènics, assegurant que cada espectador pugui gaudir plenament dels esdeveniments de la seva programació amb facilitat i comoditat.

En els últims anys, el Teatre Municipal el Jardí ha estat escenari de diverses reformes per aconseguir importants millores en accessibilitat. Una d’elles, finalitzada fa uns mesos, era una demanda necessària i urgent: un ascensor. Aquesta instal·lació ha permès millorar les condicions d'accessibilitat del Teatre a les diferents plantes i complementar-se amb les actuacions prèviament executades l'any 2021 de millora de l'accessibilitat del vestíbul on es van crear dues rampes d'accés a la platea i als banys públics.

A aquestes millores se n’hi sumen d’altres com l’eliminació d’esglaons i barreres físiques en els banys públics; el recanvi i incorporació de nous passamans a totes les escales d’accés a les diferents plantes del Teatre; bandes antilliscants en els diferents esglaons; ampliació d’espais per a cadires de rodes; o compra de més aparells per a l’amplificació de so i bucle magnètic per a persones amb problemes auditius. La previsió és anualment anar ampliant les actuacions per posar al dia els equipaments en matèria d’accessibilitat i alhora complir amb la normativa vigent. 

Entre els serveis oferts en els equipaments escènics de Figueres a Escena hi ha:

  • Alçadors: Els equipaments disposen d’alçadors per facilitar la visibilitat als més menuts. Cal demanar-los al personal de sala.
  • Mobilitat reduïda: Els equipaments disposen d’espais reservats per a cadires de rodes, disponibles en la venda online o bé demanant-ho al personal de taquilla.
  • Bucle magnètic: Els tres equipaments disposen de bucle magnètic, un sistema de transmissió del so per a persones amb capacitat auditiva reduïda. Aquest servei s’adreça a persones portadores d’audiòfons o d’implants coclears.
  • So amb auriculars: Els equipaments disposen d’auriculars per a persones amb pèrdua auditiva que permeten seguir correctament tot l’espectacle amb el so amplificat. Cal demanar-los al personal de sala.
  • Ascensor: El Teatre Municipal el Jardí disposa d'un ascensor que permet l'accés a les diferents plantes de l'equipament.

L’accessibilitat no només es fa evident en els serveis, també en el tipus d’usuaris que assisteixen a les propostes. Segons les dades de la memòria d’assistència de públic social del programa Apropa Cultura, al qual l’Ajuntament de Figueres està adherit, l’any 2023 la programació de Figueres a Escena ha comptat amb prop de 400 espectadors en situació de vulnerabilitat, provinents de col·lectius i entitats que treballen amb usuaris amb discapacitat física, intel·lectual, gent gran, infància i joventut, migració i persones refugiades, minoria ètnica, salut mental, sense llar o autisme, entre d’altres.

Una forma per apropar les arts escèniques a aquests col·lectius és oferint funcions accessibles amb serveis que habitualment no s’ofereixen, com són audiodescripció, visita tàctil, sobretitulació o reforç en bucle magnètic i ajuda auditiva.

El passat 1 de març, la funció de l’espectacle La plaça del Diamant, produïda pel Teatre Nacional de Catalunya, va comptar amb aquests serveis i, com a exemple, una desena d’usuaris amb problemes de visibilitat van poder fer una visita tàctil prèvia a la funció i fer-ne el seguiment a través de l’audiodescripció. 

És imprescindible reconèixer la necessitat crítica d'apostar per la inclusió i l'accessibilitat en tots els àmbits de la nostra societat, incloent-hi les arts i la cultura. Això no només reflecteix els valors com a societat, sinó que també enriqueix les experiències col·lectives, assegurant que ningú quedi exclòs de l’oferta cultural.

 

NotíciesVeure'n més